Support periodes van Oracle, een update.

Het wel of niet beschikbaar komen van patches voor een (database) release is voor veel organisaties en belangrijke reden te besluiten wanneer te upgraden. Oracle geeft bij het beschikbaar komen van een release in een document op support.oracle.com (note: 742060.1 Release Schedule of Current Database Releases) exact aan tot wanneer Premier Support loopt en, zonder extra contracten en/of kosten, patches beschikbaar komen.

Als Oracle een wijziging in de data aanbrengt, is moet je er zelf achter aan. Hierdoor is het makkelijk laatste stand van zaken te missen.

Recent wijzigde Oracle zijn beleid ten aanzien van Oracle 12.2 zoals in dit artikel wordt uitgelegd. Er blijven nu patches komen tot 31 maart 2022.

Medio juni heeft Oracle ook de support deadline van Oracle 19c aangepast. Zonder extra contracten loopt Premier support tot 30 april 2024. Dit was maart 2023. Oracle heeft de levensduur van deze release dus met ruim een jaar verlengd.

Wat betekent dit voor uw omgeving?
• Oracle 19c is de release van voorkeur, zeker met de nieuwe deadline. Dus bij de start van een nieuw project of implementatie zou deze op Oracle 19 moeten plaats vinden.

• Heeft u omgevingen op Oracle 12.2? Er is geen reden acuut te upgraden omdat er voorlopig nog patches beschikbaar komen. Oracle 19c is de zogenaamde LTS Release en heeft de voorkeur deze te gebruiken.

• Heeft u omgevingen op Oracle 11.2 of 12.1 Het Premier Support voor deze releases is afgelopen en er komen geen patches meer beschikbaar (uitzonderingen bestaan voor enkele speciale cases). Het is daarom aan te raden de upgrade naar Oracle 19c zo spoedig mogelijk te plannen.

Deze adviezen zijn algemene adviezen. Het kan zijn dat door certificatie issues met applicaties/applicatieleveranciers de realiteit anders is.
Met de upgrade naar 19c komen er natuurlijk ook nieuwe features beschikbaar. Het verdient te onderzoeken welke nuttig kunnen zijn in uw specifieke situatie

Scroll to Top