Java roadmap, licenties of support nodig?

Regelmatig krijgen wij vragen over berichten die klanten krijgen over de ‘JAVA SE Roadmap’. Zijn er nu licenties nodig? Is het verplicht een support contract voor JAVA SE?
De communicatie vanuit Oracle plaats vindt leidt nogal eens tot verwarring.

Er is een redelijke hoeveelheid artikelen van Oracle die allemaal iets zeggen:

Als je deze artikelen leest blijft er niet direct een heel helder beeld hangen. Daarom hierbij een puntige samenvatting zoals Axis into ICT deze artikelen leest:

  1. Oracle (of eigenlijk de Java Board) heeft besloten de release frequentie van JAVA SE te veranderen naar elke 6 maanden een nieuwe release.
  2. Na het uitkomen van een nieuwe release komen er geen public available (gratis) updates meer voor de oude releases.
  3. Support(updates) op verouderde releases vereist een support contract.
  4. Het gebruik van JAVA vereist geen licenties.

Dit betekent in de dagelijkse praktijk dat als je steeds op een release wil zitten waar updates voor uitkomen je elk half jaar JAVA moet upgraden of een support contract moet afsluiten. 
Ben je bereid langer door te draaien met een niet gepatchte JAVA omgeving dan is er geen enkele noodzaak tot het afsluiten van support op JAVA.

De JAVA installaties die onderdeel zijn van de Oracle gesupporte producten worden wel gepatcht. Als er overgegaan wordt tot het nemen van support gelden de standaard regels die Oracle altijd gebruikt bij het bepalen van de hardware footprint t.b.v support en licentie contracten.
Heb je vragen of wil je hier meer over weten, neem dan contact met ons op. 

Scroll to Top